Text: Johan Harstad
Music: Nils Henrik Asheim
Electronic sounds by Lasse Marhaug
Technical:
The string quartet and two percussion players are amplified.
The electronics part is played in 4 channels from a computer.
___________
TEKSTEN
"Jeg la meg i badekaret en gang. Fjorten år. Alene hjemme, etter skolen, en dag i mai. Jeg tappet i badekaret, iskaldt vann.
Det kan ha vært fordi det var så varmt den dagen, den første dagen med skikkelig sommertemperatur ute, over tjue grader i luften. Tror jeg tappet i karet fordi jeg ville vite hvordan det var. Å gå gjennom isen. Fryse i hjel."
Teksten finnes utgitt i bokform i Bsider av Johan Harstad, Gyldendal 2008
___________
OM GRADER AV HVITT
Da jeg kontaktet Johan Harstad for å få skrevet tekst til et musikkdrama, hadde jeg akkurat lest hans novellesamling ”Ambulanse”. Jeg så for meg et slags radioteater for scenen, eller en opera strippet ned til en snakkende stemme og et orkester. Skuespillerens stemme definerer sitt rom, og musikken skaper parallelle univers.
Forespørelsen resulterte i at Johan skrev teksten ”Grader av Hvitt”. Jeg-personen har gått seg vill på Grønlands-platået. Vi følger henne gjennom gradvis nedkjøling. Om hun overlever eller ikke, blir et uvesentlig spørsmål. Forfrysningens forskjellige stadier avdekker hennes historier og lagene i hennes personlighet.
På tilsvarende vis er musikken en kompleks sammenstilling av ulike lag. Blåserne i orkesteret spiller en musikk som ofte kan beskrives som steile akkord-vegger eller framgentert klang-dryss. De er plassert i tre atskilte grupper, og ekko og avstand er viktige elementer. Strykernes musikk er annerledes og mer plastisk: ofte danner den en sammenhengende flate som langsomt synker.
Videre har Lasse Marhaug skapt unike elektroniske lyder som er svært u-organiske i sin karakter. De blir ofte satt i kontrast og relieff til orkesterklangen, men noen ganger smelter alt sammen til en merkelig, flammende helhet.
Jeg ønsket å jobbe med (eller mot) en strøm av tekst, og tenkte på teksten som en egen klang, nært i lydbildet, mer som filmtekst enn som scenetekst. Forholdet mellom det nære og fjerne er i det hele tatt sentralt i stykket. Da også nær og fjern tid. I kategorien for nærhet hører strykekvartetten til, med lyder som gjerne kan assosisere til hudkontakt og friksjon.
Slik som jeg-personen i stykket samler på fakta og minner, har vi også noen samlinger av fysiske objekter som spilles på. Fire hvite isoporbokser inneholder materialer med ulik grad av skarphet: Grus, skjell, glass og isopor. Nærbildene av disse lydene gjør det også mulig å utforske fenomenet fall, et sentralt tema i musikken.
Nils Henrik Asheim
Synopsis
Hun har dratt på ferie til Grønland sammen med sin mann. Men noe har gått galt, under en skitur over isødet er de er kommet bort fra hverandre. Mens hovedpersonen snakker blir vi klar over at hun er i ferd med gå å igjennom forfrysningens forskjellige stadier. Kroppstemperaturen hennes synker, og mens vi registerer de fysiske symptomene hører vi hvordan hennes sinn reiser inn i ulike former for bevissthet, erindring og refleksjon. Forfatteren bygger i denne teksten bl.a. på vitneutsagn fra personer som har vært nær døden i langvarig nedkjøling.
Om forfatteren
Forfatteren Johan Harstad (1979) er fra Stavanger og debuterte i 2001 med kortprosasamlinga Herfra blir du bare eldre. Året etter kom en Ambulanse. Hans første roman, Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? ble utgitt i 2005 og er nå under utgivelse i Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Tyskland, Færøyane, Italia, Russland og Frankrike. Han har tidligere hatt tekster på trykk i Gyldendal sin debutantantologi Postboks. Når Harstad ikke skriver, arbeider han med grafisk design og ulike filmprosjekter.Han har også skrevet to teaterstykker der kveldens monodrama "Grader av hvitt" er ett av dem. Det andre er enakteren "Washington", et bestillingsverk for Trøndelag Teater som har urpremiere i februar 2007.
Johan Harstad driver også et prosjekt som har navnet LACKTR. Gjennom LACKTR produserer han grafikk, lyd, film, foto, t-skjorter og tekst som ikke blir utgitt via Gyldendal Norsk forlag.
se også: http://no.wikipedia.org/wiki/Johan_Harstad
— Rasmus Reed, Stavanger Aftenblad, 2007-01-13Det har blitt ei sterk og gripande framsyning som alle dei involverte skal ha sin del av æra for, men som likevel først og fremst må tilskrivast komponisten Nils Henrik Asheim. Han klarer å skape ei suggererande klangverd [ ... ]Dette var ei sterk oppleving, både nært og vart, og uhyggelig og skremmande på same tid, men likevel heilstøypt og formsikkert. Dette er eit stykke som knapt har sin make i orkesterlitteraturen, og Asheim viser igjen sin sikre sans for klang og dramaturgi...Ståande applaus fortalde at dette gjekk rett heim hos publikum, og det er berre å gratulere komponist, forfattar og alle involverte.
— ?..., VG, 2010-09-11Teksten er helt fantastisk, og ble egentlig stående i sentrum hele veien. Asheims musikk bygger opp under den så verket ble et musikkdrama i beste forstand, med alt fra tonemalende isknitring i strykere og perkusjon, til voldsomme klanguttrykk som til slutt endte i tonale, langstrakte flater etter at den hvite freden etter hvert senket seg.