Beats, Bridges, Ruptures and Games

Scoring/subtitle:
for organ and percussion
Year of composition:
2008
Instrumentation:
Percussion instruments: Glockenspiel, Crotales (2 octaves), Almglocken c-c#-d-d#-e-f-f#, Tuned gongs a#-c-c#-d-d#, 6 or more metal objects (not homogenous), 9 wood drums+blocks, Pedal Bass drum, organ
Duration:
10 min
Commissioned by:
Stavanger Chamber Music Festival
Premiere:
2008-08-11, Stavanger Domkirke
Audio:

excerpt 1

excerpt 2

excerpt 3

Details:

Organ and percussion imply a great deal of physical material. This powerful combination can express both brutal reality and raw beauty. In this piece, some wood drums are used, but the majority of percussion instruments are of metal, meant to create a brilliant, shimmering sound together with the organ.

The piece is conceived so that it investigates the distance between the instruments – from the front of the church to the rear organ loft – and the effect of the two sending signals to eachother.

This music can be seen as a picture, in a perspective with several layers moving behind eachother: sharp edges in the foreground, calm embroidering loops in the middle ground and frozen, slowly shifting sound colours in the background. Last, a very, very slow melody working its way through the other layers. A listener may perceive huge contrasts, but also a network of connections between the layers.

The occasion for this commission was Nils Henrik Asheim's engagement as Composer in Residence (Festivalkomponist) for the Stavanger International Chamber Music Festival 2008.

--------

Duoen av orgel og slagverk representerer en stor mengde fysisk materiale. En sjeldent kraftfull besetning, som kan uttrykke brutal virkelighet og rå skjønnhet. I dette stykket benyttes noen tre-trommer, men ellers består slagverket mest av metall-instrumenter, for å skape en skinnende, skingrende klang sammen med orgelet.

Stykket er skrevet på en måte som utnytter avstanden mellom instrumentene – foran i kirken, og oppe på orgelgalleriet - og effekten av at de sender signaler til hverandre.

Man kan gjerne betrakte denne musikken som et bilde, i et perspektiv med flere bevegelige lag bakom hverandre: Kantete signaler i forgrunnen, rolig broderende sløyfer i mellomgrunnen, og frosne, fargeskiftende klanger i bakgrunnen. I tillegg, en ur-langsom melodi som skjærer seg gjennom de øvrige lagene. En lytter kan oppfatte store kontraster, men også et nettverk av forbindelser.