Nils Henrik Asheim (f.1960 i Oslo)  kombinerer karrierene som organist, pianist og komponist med en virksomhet som kurator, programskaper og initiativtager til kunstneriske samarbeid. Hans aktivitet startet i den klassiske musikken og har senere forgrenet seg til det frie improvisasjonsmiljøet. Han er utdannet ved Norges Musikkhøgskole i Oslo og ved Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam.

 Nils Henrik Asheim har skrevet en rekke kammerverk som Vannspeil, Navigo, Chase, Nicht og Broken Line, og orkesterverk, blant andre Speil, Turba, Wind Songs og Grader av hvitt. Han har også bak seg større sakrale verk. I tillegg har han arbeidet med dramatisk musikk, steds-spesifikke verk og verk der improvisasjon er et sentralt element.

Asheims musikk har et tydelig fokus på klang og på lydens fysiske og taktile side. Musikken er gjerne bygd opp flere parallelle tidsproporsjoner, og Asheim arbeider med lag av nærhet og avstand. Jevnlig tilbakevendende materiale blir variert, og skaper en form som virker åpen og selv-genererende.

Asheim har utviklet sin egen personlige improvisasjons-stil på orgel og dyrker som utøver en profil som åpner opp sjangergrenser. Han har to ganger fått Spellemannsprisen (den norske «Grammy»): for orgelplaten "19.03.04, Oslo Cathedral" og for "Mazurka - remaking Chopin."

Siden 2012 har Nils Henrik Asheim vært ansatt som organist i Stavanger konserthus. Her har han skapt et stort publikum for orgelet gjennom å utvikle nye konsertformer hvor orgelet bl.a. kombineres med andre instrumenter og kunstformer. Her kan nevnes konseptene Orgelnatt, Orgelets Ønskekonsert og festivalen Orgelkraft, og ikke minst den gigantiske happeningen «Messiaen Complete» i november 2018 (nominert til Kritikerprisen), hvor hele konserthuset ble tatt i bruk til en ni timers altomsluttende estetisk, sensorisk og kroppslig opplevelse.

Fra orgelet i Stavanger konserthus utga Asheim i 2018 en kritikerrost CD med egne transkripsjoner av Edvard Grieg og Geirr Tveitts musikk.

Som improviserende organist har han samarbeidet med kunstnere som sangerinnen Anne-Lise Berntsen, støymusiker Lasse Marhaug, perkusjonist Paal Nilssen-Love og mange andre, senest med vokalkunstneren Ruth Wilhelmine Meyer i utgivelsen «Vox Humana» (2018), innspilt på Hildebrandt-orgelet fra 1719 i Paslek, Polen.

Som komponist debuterte Asheim svært tidlig, som 15-åring på Ung Nordisk Musikkfest i Helsinki. I 1978 vant han 2.pris i den europeiske Rostrum-konkurransen. Han har hatt bestillinger fra de viktigste norske kulturinstitusjoner, inkludert offisielle oppdrag som den offisielle fanfaren til vinter-OL på Lillehammer 1994 og musikk til Kronprinsparets vielse i 2001.

I 2018 fikk han Nordisk Råds musikkpris for «Muohta – language of snow». Samme år ble han utnevnt til ridder av den kongelige St.Olavs orden for sin innsats for norsk musikkliv. I tillegg til Nordisk Råds Musikkpris har Asheim bl.a. mottatt Lindemanprisen, Arne Nordheims Komponistpris og Edvard-prisen. Barneoperaen "Stormen", bestilt av den Norske Opera og Ballett, vant den Europeiske RESEO opera for young audiences award i 2014.

1988-1991 var Asheim leder for Norsk Komponistforening. I 1991 flyttet han med familien til Stavanger, en by hvor han har engasjert seg i kulturlivet på ulike fronter. Han var i 20 år leder for Ny Musikk Stavanger og har gjennom dette vært ansvarlig arrangør for over 200 konserter. I 1992-95 var han leder for Stavanger symfoniorkesters programkomité, hvor han også har sittet i styret.  Mest kjent er kanskje hans engasjement for Tou Scene, der en kulturfabrikk ble bygd opp fra grunnen i et forlatt bryggerikompleks. Her var Asheim den sentrale igangsetteren og pådriveren i en periode fra 2001 til 2011. Tou Scene er nå et av Stavanger kommunes kulturelle flaggskip og vil når det er ferdig utbygd fylle mer enn 11.000 kvadratmeter med kunstneriske aktiviteter. 

Asheim har også engasjert seg i undervisningsvirksomhet, blant annet i prosjekter for rekruttering av unge organister.

www.nilshenrikasheim.no