Til HH-kammerorkesteret

Hei! Her er en lydfil til hjelp ved innstudering av CHASE.
Det er Vertavo-kvartetten+venner som spiller. (hentet fra denne CD-en, for de som er interessert)

spill CHASE

CHASE handler svært mye om bevegelse. Jeg elsker buebevegelser og den energien dette utstråler. Derfor er orkesteret satt opp i to speilvendte grupper, slik at "jakten" (chase) mellom de to gruppene skal bli tydelig - hvordan buebevegelsene forplanter seg fra den ene gruppa til den andre. Noen ganger er de hakk i hæl med nesten den samme musikken, andre ganger forsvinner de bort fra hverandre og spiller hver sin musikk.

Et ivrig rytmisk tema danner stykkets motor. Til dette temaet hører det noen akkorder som varieres kun ørlite, som et forsiktig lysskift eller endring av synsvinkel. Temaet kommer tilbake med jevne mellomrom utover i stykket, noe som danner en slags blanding av rondo- og variasjonsform.

Mellom disse punktene er musikken enten mer aggressiv og fantasipreget, eller den går inn i områder hvor tiden står stille, et slags "ingenmannsland" hvor lydbildet består av ørsmå rykninger på en overflate.

CHASE ble skrevet i 2001, opprinnelig for sekstett, på bestilling fra Lars Erik ter Jungs sektstett. Versjonen for kammerorkester ble bestilt av det Norske Kammerorkester.

Nils Henrik Asheim

Compositions from the ENTER sound installation in Tou Scene's entrance space are now on the programme of the big outdoor festival Latitude (UK), 15th-18th July 2010,

[pdf]

To_timers_lydsone_SA050510

 

{all_weblinks display_description=[1]}{/all_weblinks}

Her er noen ord fra arbeidet med verket som uroppføres 2.juni på Festspillene i  Bergen. Det forteller hvordan konseptet er tenkt ut mens jeg arbeidet. Andre måter å oppleve musikken på er like relevante.

Klang måtte bli utgangpunktet. Jeg fikk en bestilling for 22 fantastiske gamle strykeinstrumenter og følte at jeg hadde et hav av klang. Det var bare å begynne å øse.

* To timers lydsone *

- 6 mai Stavanger, St. Johannes Kirke www.maijazz.no i samarbeid med Ny Musikk
- 12 mai Trondheim, Vår Frues Kirke www.jazzfest.no
- 13 mai Oslo Domkirke www.oslodomkirke.no bill.: kr 150/100 v inngangen

Paal Nilssen-Love, trommer | Lasse Marhaug, elektronikk | Elisabeth Vatn, sekkepiper

Frode Gjerstad, saksofoner | Nils Henrik Asheim, orgel

Alle konserter kl 22-2400

Lyd: Dag Olaf Aastebøl  |  Video: HC Gilje (Oslo)


Nils Henrik Asheim har markert seg som en original improvisatør på kirkeorgel, med en rekke konsertturneer i inn-og utland, flere kritikerroste CD'er og Spellemannspris på merittlisten. Med sin høyst personlige musikalske framgangsmåte og sine mange samarbeid har han skapt broer mellom klassisk, frijazz, folkemusikk og elektronisk musikk.

Nå inviterer han til et nytt konsept, ORGELNATT, sammen med fire musikervenner som er medspillere fra tidligere duoprosjekter. De opptrer sammen i ulike formasjoner, som stasjoner i et langt program som har som mål å vise at orgelet har mange sider folk ikke kjenner - det er et univers.

ORGELNATT tar tiden og rommet til hjelp, og inviterer publikum til å synke inn i klangrommene og lydbildene. Om publikum ønsker å komme og gå, flytte seg til ulike steder i rommet, er det helt ok. Konserten er som en to timers happening i ulike faser, en tilstand like mye som en konsert.

Nils Henrik Asheimthumb_PaalLthumb_LasseLthumb_FrodeL

thumb_ev_3008

Facebook events:

Stavanger:   http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=104657469576284&ref=ts
Trondheim:  http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=113687285316215&ref=ts
Oslo: http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=112566555438650&ref=ts


Pressebilder:
Paal Nilssen-LoveLasse MarhaugElisabeth VatnFrode GjerstadNils Henrik Asheim


Lenker til relevante utgivelser:
Marhaug/Asheim: Grand Mutation http://nilshenrikasheim.no/cds/64-grand-mutation
Lydklipp: excerpt from "Bordunal" | excerpt from "Clavaeolina"

Nilssen-Love/Asheim: Late Play http://www.nilshenrikasheim.no/cds/67-late-play
Lydklipp: excerpt from "Gentle Squeeze" | excerpt from "Soft Bones"


* a 2 hour sonic zone *

Paal Nilssen-Love, drums | Lasse Marhaug, electronics | Elisabeth Vatn, bagpipes 

Frode Gjerstad, reeds | Nils Henrik Asheim, organ

The music is composed by Nils Henrik Asheim, interleaved with sonic landscapes developed together with some of Norway's finest improvising musicians.

Nils Henrik Asheim aims to show the organ as a universe, changing face as it performs with other instruments. By help of time and space, we invite the audience to submerge in sound and relate to the event as they wish: come and go, lie down, whatever, this is a happening rather than a concert.


Paal Nilssen-Love, trommer, er vinner av Buddy-prisen og en av Norges mest anerkjente og internasjonalt aktive jazzmusikere. Han studerte ved Jazzlinjen (NTNU) fra 1994. Her ble gruppen Element med Gisle Johansen (saksofon), Håvard Wiik (piano) og Ingebrigt Håker Flaten (kontrabass) dannet. Denne gruppen var inspirert av John Coltrane kvartetts energi og modale spillestil. Nilssen-Love, Wiik og Flaten startet i 1999 bandet Atomic sammen med svenskene Fredrik Ljungkvist (saksofon) og Magnus Broo (trompet). I 1996 flyttet Paal Nilssen-Love til Oslo og har siden spilt med en rekke norske og utenlandske musikere. Våren 2001 gav han ut sin første soloplate, Sticks and Stones. Samme år spilte han med Pat Metheny og Arild Andersen på Moldejazz.

Lasse Marhaug, elektronikk, er en norsk lydmusiker og grafisk designer, kjent fra en rekke innspillinger og samarbeid med internasjonale musikere. Han begynte med heavy metal under artistnavnene Egoproblem og Herb Mullin (1990-95), samarbeidet med Government Alpha, Macronymphia og Grunt, samt etablerte eget plateselskap Jazzassin Records (1996). Han ga ut en rekke plater i duoen Jazzkammer (1998-05, omskapt til Jazkamer, 2005-) med John Hegre, og er nummer A73 i Origami Republika (1991-). I bandet DEL har han utgitt en rekke støyrockplater med Kjell Runar Jenssen, Fredrik Ness Sevendal og Per Gisle Galåen. Marhaug assisterer improvisasjons-ensemblet No Spaghetti Edition (1998-) og har arrangert festivalen all Ears (2002-) sammen med landets ledende støykunstnere.

Elisabeth Vatn, sekkepiper, er en allsidig musiker med utdannelse i klassisk piano som begynte å spille sekkepipe under et opphold i Makedonia i 1993. Hun er nå en av få utøvere som bringer tradisjonen med å spille svensk sekkepipe videre. Som musiker jobber hun på tvers av ulike stilistiske grenser, fra klassisk musikk, improvisert og rytmisk musikk, til folke- og verdensmusikk, og har mange utgivelser bak seg med band som Tigerlily, Chateau Neuf Spelemannslag, Harnihomba, og duo-klaverinnspillingen av Olivier Messiaens’ verk Visions de L’Amen. Hun utga i 2009 soloplaten "Piper on the Roof".

Frode Gjerstad, saksofoner, kalles "nestoren i norsk frijazz" og spiller saksofoner, klarinetter og fløyte. Han har samarbeidet med en rekke norske og internasjonale musikere og har siden 1979 bidratt og vært sentral på over 50 innspillinger, hovedsakelig innen frijazz og improvisert musikk. I 1996 fikk han prisen Årets Jazzmusiker av Foreningen norske jazzmusikere og i 2009 Buddyprisen for 2008. I 1985 startet han «Circulasione Totale Orchestra». Til Moldejazz 1989 laget han bestillingsverket "Dancemble" som ble framført av en 13 manns utgave av bandet. Blant musikerne han har samarbeidet med er Peter Brötzmann, Evan Parker, Derek Bailey, Bjørn Kjellemyr, Terje Isungset og William Parker.

Nils Henrik Asheim, orgel, har vært aktiv som komponist siden slutten av 70-tallet og har i skrevet bestillingsverk for alle de store norske festivalene og symfoniorkestrene, mottatt Edvard-prisen og "Årets Verk" to ganger. Han har skrevet noen større kirkemusikalske verk som "Martin Luther Kings Himmelferd" og "Salmenes Bok" (til innvielsen av Oslo Domkirkes orgel i 1999). Han er også kjent for offisielle musikkoppdrag i forbindelse med Vinter-OL på Lillehammer og Kronprinsbryllupet. Med bakgrunn som utdannet organist har han kommet tilbake til instrumentet på 90-tallet med improvisasjon som innfallsvinkel. Sammen med sangeren Anne-Lise Berntsen har han utgitt CD-ene "Engleskyts" og "Kom Regn", med nytolkninger av norske religiøse folketoner på tyske barokkorgler. Han vant Spellemannsprisen for live-innspillingen "19.March 2004, Oslo Cathedral". Andre utgivelser er "16 Pieces for Organ" (solo), "Pipes and Bones" (med Paal Nilssen-Love), "The Shortest Night" (med Frode Gjerstad) og "Grand Mutation" (med Lasse Marhaug). Den siste er utgitt på engelske Touch og har fått overstrømmende omtale.

To timers lydsone

Paal Nilssen-Love, trommer
Lasse Marhaug, elektronikk
Elisabeth Vatn, sekkepiper
Frode Gjerstad, saksofoner
Nils Henrik Asheim, orgel

Musikk komponert av Nils Henrik Asheim,
og lydbilder skapt sammen med noen av Norges fremste improvisasjonsmusikere

- 6.mai Stavanger, St. Johannes Kirke (Maijazz i samarbeid med Ny Musikk)
- 12 mai Trondheim, Vår Frues Kirke (Trondheim Jazzfestival)
- 13 mai Oslo Domkirke

Alle konserter kl 22-2400

-----------

Nils Henrik Asheim ønsker å deg vise de monumentale sidene av i orgelet, og hvordan instrumentet kan endre ansikt i samspill med andre. Orgelet er ikke det du tror. Det er et univers.

ORGELNATT tar tiden og rommet til hjelp, og inviterer publikum til å synke inn i klangrommene og lydbildene.  Om publikum ønsker å komme og gå, flytte seg til ulike steder i rommet, er det helt ok. Konserten er som en to timers happening i ulike faser, en tilstand like mye som en konsert.

thumb_EliLNils Henrik Asheimthumb_PaalLthumb_LasseLthumb_FrodeL

ORGELNATT

a 2 hour sonic zone

Paal Nilssen-Love, drums | Lasse Marhaug, electronics | Elisabeth Vatn, bagpipes | Frode Gjerstad, reeds | Nils Henrik Asheim, organ

The music is composed by Nils Henrik Asheim, interleaved with sonic landscapes developed together with some of Norway's finest improvising musicians.

- 6 May Stavanger, St. Johannes Kirke (Maijazz festival, collab. Ny Musikk)
- 12 May Trondheim, Vår Frues Kirke (Trondheim Jazzfestival)
- 13 May Oslo Cathedral

Sound: Dag Olaf Aastebøl | Video (Oslo): HC Gilje
All concerts  22-2400h

Nils Henrik Asheim aims to show the organ as a universe, changing face as it performs with other instruments. By help of time and space, we invite the audience to submerge in sound and relate to the event as they wish: come and go, lie down, whatever, this is a happening rather than a concert.

Supported by Norsk Kulturråd, Fond for Utøvende Kunstnere, Norsk Komponistforening.


De medvirkende

Paal Nilssen-Love, trommer, er vinner av Buddy-prisen og en av Norges mest anerkjente og internasjonalt aktive jazzmusikere. Han studerte ved Jazzlinjen (NTNU) fra 1994. Her ble gruppen Element med Gisle Johansen (saksofon), Håvard Wiik (piano) og Ingebrigt Håker Flaten (kontrabass) dannet. Denne gruppen var inspirert av John Coltrane kvartetts energi og modale spillestil. Nilssen-Love, Wiik og Flaten startet i 1999 bandet Atomic sammen med svenskene Fredrik Ljungkvist (saksofon) og Magnus Broo (trompet).  I 1996 flyttet Paal Nilssen-Love til Oslo og har siden spilt med en rekke norske og utenlandske musikere. Våren 2001 gav han ut sin første soloplate, Sticks and Stones. Samme år spilte han med Pat Metheny og Arild Andersen på Moldejazz.

Lasse Marhaug, elektronikk, er en norsk lydmusiker og grafisk designer, kjent fra en rekke innspillinger og samarbeid med internasjonale musikere. Han begynte med heavy metal under artistnavnene Egoproblem og Herb Mullin (1990-95), samarbeidet med Government Alpha, Macronymphia og Grunt, samt etablerte eget plateselskap Jazzassin Records (1996). Han ga ut en rekke plater i duoen Jazzkammer (1998-05, omskapt til Jazkamer, 2005-) med John Hegre, og er nummer A73 i Origami Republika (1991-). I bandet DEL har han utgitt en rekke støyrockplater med Kjell Runar Jenssen, Fredrik Ness Sevendal og Per Gisle Galåen. Marhaug assisterer improvisasjons-ensemblet No Spaghetti Edition (1998-) og har arrangert festivalen all Ears (2002-) sammen med landets ledende støykunstnere.

Elisabeth Vatn, sekkepiper, er en allsidig musiker med utdannelse i klassisk piano som begynte å spille sekkepipe under et opphold i Makedonia i 1993. Hun er nå en av få utøvere som bringer tradisjonen med å spille svensk sekkepipe videre. Som musiker jobber hun på tvers av ulike stilistiske grenser, fra klassisk musikk, improvisert og rytmisk musikk, til folke- og verdensmusikk, og har mange utgivelser bak seg med band som Tigerlily, Chateau Neuf Spelemannslag, Harnihomba, og duo-klaverinnspillingen av  Olivier Messiaens’ verk Visions de L’Amen. Hun utga i 2009 soloplaten "Piper on the Roof".

Frode Gjerstad, saksofoner, kalles "nestoren i norsk frijazz" og spiller saksofoner, klarinetter og fløyte. Han har samarbeidet med en rekke norske og internasjonale musikere og har siden 1979 bidratt og vært sentral på over 50 innspillinger, hovedsakelig innen frijazz og improvisert musikk. I 1996 fikk han prisen Årets Jazzmusiker av Foreningen norske jazzmusikere og i 2009 Buddyprisen for 2008. I 1985 startet han «Circulasione Totale Orchestra». Til Moldejazz 1989 laget han bestillingsverket "Dancemble" som ble framført av en 13 manns utgave av bandet. Blant musikerne han har samarbeidet med er Peter Brötzmann, Evan Parker, Derek Bailey, Bjørn Kjellemyr, Terje Isungset og William Parker.

Nils Henrik Asheim, orgel, har vært aktiv som komponist siden slutten av 70-tallet og har i skrevet bestillingsverk for alle de store norske festivalene og symfoniorkestrene, mottatt Edvard-prisen og "Årets Verk" to ganger. Han har skrevet noen større kirkemusikalske verk som "Martin Luther Kings Himmelferd" og "Salmenes Bok" (til innvielsen av Oslo Domkirkes orgel i 1999). Han er også kjent for offisielle musikkoppdrag i forbindelse med Vinter-OL på Lillehammer og Kronprinsbryllupet. Med bakgrunn som utdannet organist har han kommet tilbake til instrumentet på 90-tallet med improvisasjon som innfallsvinkel. Sammen med sangeren Anne-Lise Berntsen har han utgitt CD-ene "Engleskyts" og "Kom Regn", med nytolkninger av norske religiøse folketoner på tyske barokkorgler. Han vant Spellemannsprisen for live-innspillingen "19.March 2004, Oslo Cathedral". Andre utgivelser er "16 Pieces for Organ" (solo), "Pipes and Bones" (med Paal Nilssen-Love), "The Shortest Night" (med Frode Gjerstad) og "Grand Mutation" (med Lasse Marhaug). Den siste er utgitt på engelske Touch og har fått overstrømmende omtale.